Způsobilost nahrávky k monetizaci na Spotify
Spotify v dubnu 2024 změnilo podmínky vyplácení a pevně stanovilo, kdy budou umělci z přehrávání hudby získávat peníze a kdy ne.
Podmínky monetizace
Aby byla nahrávka na Spotify monetizována, musí dosáhnout limitu nejméně 1 000 streamů za předchozích 12 měsíců.
Existuje také minimální nutný počet unikátních posluchačů k tomu, aby byla nahrávka monetizována. Tento počet však Spotify veřejně nesděluje.
Princip fungování zjišťování způsobilosti
Spotify každý měsíc vyhodnocuje, které nahrávky mají nárok na výplatu honorářů (způsobilost nahrávky k monetizaci). Do tohoto výpočtu zahrnuje pouze ty nahrávky, které za posledních 12 měsíců překročily hranici 1 000 přehrání (celosvětově).
Honoráře se vyplácejí až od měsíce, kdy nahrávka poprvé splní podmínky.
Představ si to takto:
- Tvá nová nahrávka má v prvním měsíci 750 přehrání.
- Ve druhém měsíci se přidá dalších 500 přehrání (celkem tedy 1 250).
- Honoráře dostaneš pouze za těch 500 přehrání z druhého měsíce.
- Za prvních 750 přehrání bohužel nedostaneš nic.
Pokud tvá nahrávka hned v prvním měsíci překročí 1 000 přehrání, dostaneš zaplaceno za přehrání od začátku. Jinak musíš počkat, až celkový součet dosáhne tisícovky – teprve pak začnou přicházet peníze za nová přehrání, ale zpětně se ti od začátku nic nedoplatí.
Spotify počty přehrání kontroluje každý měsíc. Pokud počet přehrání nahrávky během roku klesne pod 1 000 přehrání, přestane být monetizována. Jakmile se ale vrátí nad hranici, výplaty se obnoví (ale zpětně nedoplatí).
Tato pravidla platí pouze pro honoráře za nahrávky, nikoliv za autorská práva.
Praktické dopady pro umělce
Nahrávky s ročním počtem streamů od 1 do 1 000 představují jen 0,5 % celkového počtu streamů a honorářů plynoucích ze Spotify. V celkovém součtu se údajně však tyto částky vyšplhají až na desítky milionů dolarů ročně.
Každá nahrávka distribuovaná na Spotify, která splňuje podmínky (tedy má za posledních 12 měsíců více než 1 000 přehrání a zároveň má splněn minimální počet unikátních posluchačů), získá na základě těchto pravidel o 0,5 % více honorářů.
Tedy dopady jsou vcelku minimální, ale pro nespočet drobných umělců s málo přehráními to znamená, že od Spotify nikdy nedostanou vůbec žádné honoráře.
Motivace ze strany Spotify
Proč Spotify tuto změnu zavedlo? Spotify se tímto snaží vyčistit platformu od tzv. „balastu“ a podpořit umělce, kteří svou tvorbu berou vážně. Nová pravidla mají dle Spotify několik cílů:
- Podpora skutečných umělců: Ti, kdo aktivně budují svou fanouškovskou základnu a pravidelně získávají posluchače, tak dostanou o něco víc peněz (konkrétně o 0,5%).
- Boj proti podvodům: Takto nastavený systém znesnadňuje život podvodníkům, kteří nahrávají tisíce nekvalitních skladeb jen proto, aby z každé získali pár korun (nejen např. pomocí umělých přehrání).
- Efektivnější rozdělení peněz: Místo toho, aby se honoráře rozptylovaly mezi miliony neaktivních skladeb s minimálními poslechy a minimálními honoráři, dostanou je ti, kteří mají aktivní publikum.
Spotify na této změně, dle svých slov, nevydělává ani korunu navíc a celkový objem vyplácených honorářů zůstává stejný. Mění se pouze způsob rozdělení mezi umělce.
Jak zjistit, jestli je nahrávka způsobilá k monetizaci
Ve Spotify for Artists zvol v sekci „Hudba“ filtr „12 měsíců“. Ber ale v potaz, že i když může nahrávka splnit počet 1 000 přehrání, nemusí splnit limit počtu unikátních posluchačů (jehož výši Spotify nezveřejňuje) – tedy tento postup na 100% identifikuje pouze ty nahrávky, které rozhodně monetizované nebudou, ale opačně to jisté být nemusí.
OBRÁZEK
(Též ber v potaz, že honoráře od Spotify mají běžně zpoždění 3 až 4 měsíce, než dorazí k Bez Labelu.)
Co dělat a co nedělat
Vždy se snaž o tzv. „organické“ publikum a přehrání – tedy o to, aby si tvou hudbu posluchači přehrávali přirozeně.
V žádném případě se nesnaž uměle zvýšit počet přehrání ani posluchačů. Nikdy nekupuj „followery“ nebo přehrání z žádných online nástrojů, které nabízejí takového služby. Takovéto praktiky paradoxně mohou vést k pokutám ze strany Spotify či ke kompletnímu zablokování obsahu a smazání uměleckého účtu.
Modelový příklad
Modelový příklad měsíčního vývoje nahrávky ukazuje počet nových přehrání v měsíci a kumulativní součet za posledních 12 měsíců + to, jestli bude nahrávka monetizována (podmínka počtu unikátních posluchačů v ukázce není zohledněna).
Více informací přímo od Spotify zde:
https://support.spotify.com/cz/artists/article/track-monetization-eligibility/