Do již vydaných alb nelze přidávat další nahrávky a ani je odebírat

Ani přidat ani odebrat

Čas od času se nás klienti ptají, zda je možné do alba, které už je publikované na streamovacích platformách, přidat nové skladby nebo naopak některé odebrat.

To není možné – a v tomto článku ti vysvětlíme proč.

Každé vydání má svůj jedinečný identifikátor

Když publikuješ album, EP nebo singl, automaticky se mu přiřadí EAN/UPC kód – jedinečný identifikátor, který ho odlišuje od všech ostatních vydání na světě. Tento kód je jako rodné číslo tvého alba – je navázaný na konkrétní seznam skladeb, pořadí, metadata a vše ostatní.

  

Praktická analogie: Fyzické CD

Představ si, že vydáš fyzické CD. Vytiskneš obal, vypálíš disky a rozprodáš je fanouškům. Co by se stalo, kdybys pak chtěl do alba přidat další skladbu, nebo naopak nějakou úplně vyhodit? Musel bys od všech lidí sebrat CD zpátky, změnit obsah a znovu jim je rozdat. To by nedávalo smysl, že?

Stejně to funguje v digitálním světě. Jakmile je album publikované, nelze do něj přidávat ani z něj odebírat skladby. Pokud bys to udělal, už by to nebylo to samé album – a EAN/UPC kód by pozbyl smyslu.

  

Před publikací

Dokud album není publikované, můžeš do něj přidávat nebo z něj odebírat skladby bez jakýchkoliv omezení. Máš plnou kontrolu nad obsahem.

  

Po publikaci

Jakmile je vydání publikované na platformách, jeho obsah je uzamčený. Nelze přidávat ani odebírat skladby – album je neměnné.

Co když to opravdu potřebuji změnit?

Pokud je to naprosto nutné, existuje řešení:

Můžeš vytvořit nové vydání, které se bude jmenovat stejně, ale bude mít jiný EAN/UPC kód. Musíš však počítat s následujícími důsledky:

Důsledky vytvoření nového vydání

Změna URL a identifikátorů: Album bude mít na platformách úplně jiné URL a identifikátory. Jakékoliv odkazy, vložení na weby nebo sdílení přestanou fungovat.

Ztráta uložení a sledování: Posluchačům, kteří si album uložili, lajkovali nebo sledovali, vydání zmizí z knihovny. Nové vydání se jim automaticky nenahradí – museli by ho znovu najít a uložit.

Statistiky vydání: Počty přehrání jednotlivých skladeb zůstanou zachovány (pokud zachováš identická metadata a ISRC kódy), ale statistiky vydání jako celku (alba/EP/singlu) se vynulují.

Marketingový dopad: Z marketingového hlediska to znamená ztrátu veškeré organické popularity, kterou vydání nasbíralo. Začínáš prakticky od nuly.

Naše doporučení

Vytvoření nového vydání nedoporučujeme. Je lepší pečlivě naplánovat obsah alba před publikací a případné nové skladby vydat jako samostatné vydání nebo součást budoucího projektu.